وبگاه حقوقی نرخ عدالت

محمد علی جنیدی کارشناس ارشد حقوق

نحوه رسيدگي شکايات در دفاتر خدمات الكترونيک قضايي

محمد علی جنیدی
وبگاه حقوقی نرخ عدالت محمد علی جنیدی کارشناس ارشد حقوق

نحوه رسيدگي شکايات در دفاتر خدمات الكترونيک قضايي

دفاتر خدمات الکترونيک قضايي در راستاي رفع اطاله دادرسي، تسريع در امور جاري محاکم و پيشگيري از وقوع جرم و استفاده از فن‌آوري‌هاي جديد در روند دادرسي تشکيل شده است.
به گزارش خبرنگار حقوقي قضاي باشگاه خبرنگاران، "آيت‌الله آملي لاريجاني" رئيس قوه قضاييه در راستاي رفع اطاله دادرسي، تسريع در امور جاري محاکم و پيشگيري از وقوع جرم و استفاده از فنآوري‌هاي جديد در روند دادرسي، آيين‌نامه ارائه خدمات الکترونيک قضايي را در 22 خرداد 91 تصويب کرد.
اين آييـن‌نامه در 14 ماده و 2 تبصره در تاريخ 22/3/1391 به تصويب رئيس قوه قضاييه رسيد.
توضيحات حجت‌الاسلام شهرياري درباره خدمات الکترونيک قضايي
"حجت‌الاسلام حميد شهرياري" رئيس مرکز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضاييه در رابطه با اين امرو خدمات الکترونيک قضايي مي‌گويد: پيرو تصويب طرح عدالت الکترونيکي، سامانه‌اي با عنوان سامانه الکترونيکي خدمات قضايي "سخا" در قوه قضاييه راه اندازي شد که اين سامانه از دو بخش درگاه خدمات الکترونيک قضايي و دفاتر الکترونيک قضايي تشکيل شده است.
وي افزود: درگاه خدمات الکترونيک قضايي به نشاني اينترنتي www.adliran.irدر دسترس مردم قرار دارد و آنان مي توانند از اين طريق شکواييه‌هاي خود را ثبت و يا با استفاده از کد رهگيري سوابق پرونده قضايي خود را پيگيري کنند و اگر افرادي نيز به اينترنت دسترسي نداشته باشند، مي‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونيک قضايي که در طرح پايلوت در ۴۰ نقطه در تهران انتخاب شده است، دادخواست يا شکوائيه خود را ثبت کنند.
رئيس مرکز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضاييه گفت: در حال حاضر طرح و پيگيري الکترونيکي دعاوي مطالبه چک، طرح و پيگيري الکترونيکي شکايات صدور چک بلا محل، ارايه الکترونيکي لايحه و مدارک پرونده هاي قضايي مربوط به چک، دريافت الکترونيک اوراق قضايي پرونده‌هاي مربوط به چک، کسب اطلاع از وضعيت پرونده‌هاي مربوط به چک از طريق سامانه و پرداخت الکترونيکي هزينه‌هاي دادرسي در دفاتر ارايه خدمات الکترونيک قضايي قابل انجام است.
وي ادامه داد: اميدواريم با راه‌اندازي دفاتر خدمات الکترونيک قضايي به صورت آزمايشي، اشکالات و نواقص اين طرح استخراج و برطرف شود تا ظرف دو تا سه ماه آينده تعداد ثبت دادخواست‌ها بيشتر شود. همچنين براي اينکه اشکالات طرح برطرف شود، يک دفتر در مرکز آمار ايجاد شده است تا اگر مردم در دفاتر ثبت اسناد با مشکل مواجه شدند به اين دفتر مراجعه کنند.
حجت‌الاسلام شهرياري درباره انتخاب دفاتر اسناد رسمي براي ارايه خدمات الکترونيک قضايي گفت: به دليل اينکه دفاتر اسناد رسمي همکار قوه قضاييه هستند و آمادگي الکترونيکي خوبي مانند راه اندازي امضاي ديجيتالي داشتند، به نظر رسيد که شروع خدمات قضايي اين دفاتر مناسب باشد و علاوه بر دفاتر اسناد رسمي، مجوز راه‌اندازي دفتر ارايه خدمات الکترونيک قضايي به متقاضيان داده خواهد شد.
نحوه رسيدگي شکايات در دفاتر خدمات الترونيک قضايي
در هر پرونده قضايي، به تمامي اشخاص ذي سمت و مرتبط آن پرونده رمزي 5 رقمي با عنوان رمز شخصي تخصيص داده مي شود. فقط با داشتن اين رمز است که يک شخص مي‌تواند از خلاصه پرونده و روند کار پرونده ( اتفاقات و تصميمات اخذ شده ) مطلع شود. رمز شخصي را مي‌توان به دو بدست آورد:
1- مراجعه حضوري به شعبه رسيدگي کننده به پرونده
2- ارسال پيامک به شماره 30009699( در صورتي که شماره همراه شما توسط شعبه در پرونده قيد شده باشد)
همچنين به دلايل امنيتي و قضايي، اطلاع رساني در پرونده‌هاي مدني فقط به خواهان، خوانده و وکلاي آن‌ها و در پرونده‌هاي کيفري فقط به شاکي، متهم و وکلاي آنها انجام مي‌شود.
اطلاع رساني (شامل خلاصه پرونده و روند کار) بر اساس اطلاعاتي است که توسط کارمندان شعبه در سيستم کامپيوتري شعبه ثبت شده است. در صورتي که در ثبت اطلاعات اشتباهي رخ داده باشد، اطلاع رساني نيز همان را منعکس مي‌کند.
اين سامانه الکترونيکي ( که توسط مرکز آمار و فن آوري قوه قضاييه طراحي و ساخته شده است)، فقط در حد اطلاع رساني به اطلاعات پرونده‌ها دسترسي دارد و به هيچ وجه امکان تغيير در اطلاعات از اين طريق وجود ندارد. براي اصلاح و يا تکميل اطلاعات پرونده بايد حضورا به شعبه مراجعه شود و يا از طريق دفاتر خدمات قضايي ( فعلا شهر تهران) اقدام به ارائه لايحه شود.
وقتي پيام (اطلاع رساني در اين پرونده فقط به اشخاص ذي‌سمت و نمايندگان قانوني مجاز است) داده مي‌شود که رمز وارد شده مربوط به شخصي باشد که هيچ يک از سمت‌هاي فوق را در پرونده نداشته باشد و يا سمت وي توسط شعبه اشتباه ثبت شده باشد.
رديف فرعي و نحوه بدست آوردن آن چيست؟
چون ممکن است در رسيدگي به يک پرونده قضايي، پرونده از يک شعبه به شعبه ديگري ارسال شود، علاوه بر شماره 16 رقمي پرونده، يک رديف فرعي نيز تخصيص داده مي‌شود که نشان مي‌دهد اين پرونده مربوط به کدام شعبه است. اولين بار رديف فرعي يک (1) به پرونده تخصيص داده مي‌شود و اگر پرونده به شعبه ديگري ارسال شد، رديف فرعي دو (2) تخصيص داده مي‌شود و به همين ترتيب رديف‌هاي بعدي ( 3، 4، 5 و ...) هر جا در اطلاع رساني، نياز به رديف فرعي باشد فقط بايد عدد مربوط به آن ( مثلا 1) وارد شود. در صفحه اطلاع‌رساني، گزينه‌اي با عنوان مشاهده رديف‌هاي فرعي در نظر گرفته شده است که تمامي رديف‌هاي فرعي مربوط به يک شماره پرونده را نشان مي‌دهد.
رفع اشکال در ارسال و دريافت پيامک از سامانه
در صورتي که از مخابرات قطع ارسال پيامک‌هاي تبليغاتي درخواست شده باشد، پيامک‌هاي اين شماره نيز بدست شما نمي‌رسد.
همچنين ممکن است در ارائه شماره توسط افراد ذي‌نفع (خواهان، خوانده، وكلا و....) و يا ثبت آن از طرف کارکنان به اشتباه صورت گرفته باشد.

منبع : باشگاه خبرنگاران 25/7/1392


موضوعات مرتبط: مقالات حقوقی ، مقالات کیفری ، اخبار حقوقی

تاريخ : | ۲ ب.ظ | نویسنده : محمد علی جنیدی |
.: Weblog Themes By SlideTheme :.