وبگاه حقوقی نرخ عدالت

محمد علی جنیدی کارشناس ارشد حقوق

وبگاه حقوقی نرخ عدالت

محمد علی جنیدی
وبگاه حقوقی نرخ عدالت محمد علی جنیدی کارشناس ارشد حقوق

اصل بر غیرمالی بودن دعاوی حقوقی است

شکي نيست که قوه ي قضائيه يک بنگاه اقتصادي نيست، قوه اي است مستقل كه پشتيبان حقوق فردي و اجتماعي و مسوول تحقق بخشيدن به عدالت و عهده دار وظيفه احياي حقوق عامه و گسترش عدل و آزاديهاي مشروع است(اصل 156). وظيفه ي حاکميت اسلامي است تا با استفاده از محاکم عدليه نسبت به رسيدگي و صدور حكم در مورد تظلمات ، تعديات ، شكايات ، حل و فصل دعاوي و رفع خصومات و اخذ تصميم و اقدام لازم در آن قسمت از امور حسبيه كه قانون معين مي كند، اقدام نمايد.هر چند جهت دادرسي هاي مدني و کيفري و ...مقنن وصول مبالغي را تجويز کرده ، لکن اصل تفکيک قوا اجازه ي تفسير موسع اين مهم را نمي دهد، زيرا نظام اقتصاد جمهوري اسلامي ايران بر پايه سه بخش دولتي ، تعاوني و خصوصي با برنامه ريزي منظم و صحيح استوار گشته(اصل44) که قطعا بر عهده ي قوه ي مجريه است تا در راستاي تحقق اهداف اقتصادي با نگرش به اين موضوع که "اقتصاد وسيله است نه هدف" (مقدمه قانون اساسي) اقدامات شايسته اي انجام دهد و ورود دستگاه قضا به اينگونه مسائل اقتصادي و بحث درآمدزايي منطبق با وظيفه ي ذاتي آن نيست. لذا تفکر آن عده اي از حقوقدانان که اصل را بر غير مالي بودن دعاوي قرارداده اند و اعتقاد بر اين است که ائمه معصومين (ع) جهت قضاوت هاي خود وجهي دريافت نمي کرده اند، با اصول قانون اساسی منطبق بوده و می بایست به دعاوی حقوقی در نگاه اول به عنوان دعاوی غیر مالی نظر کرد.

نویسنده : محمد رادپور-وکیل پایه یک دادگستری

منبع : ایران داوری


برچسب‌ها: عدالت در دادرسی , اصل غير مالي بودن دعاوي , نرخ عدالت

تاريخ : | ۶ ب.ظ | نویسنده : محمد علی جنیدی |

جريان صدور اجراييه در اداره‌هاي ثبت

مفاد اسناد رسمي را مي‌توان بدون مراجعه به دادگاه و از طريق اداره‌هاي ثبت به اجرا در آورد. اين امتياز بزرگ به صورت استثنايي به برخي از اسناد عادي مثل چک هم داده شده است به همين دليل يکي از راه‌هاي وصول چک مراجعه به اداره‌هاي ثبت است.
با وجود اين شهروندان کمتر از اين حق خود استفاده مي‌کنند که دليل آن ناآشنايي مردم با نحوه اجراي مفاد اسناد رسمي است. در ادامه در قالب تحليل يک پرونده به بررسي مراجع اعتراض از صدور اجراييه ثبتي مي‌پردازيم.
منبع : روزنامه حمايت - يکشنبه - 19/3/1392/س

موضوعات مرتبط: مقالات حقوقی
برچسب‌ها: شوراي عالي ثبت , قانون ثبت , قانون دفاتر اسناد رسمي , نرخ عدالت

ادامه مطلب
تاريخ : | ۶ ب.ظ | نویسنده : محمد علی جنیدی |

کارکرد قراردادهاي اداري در نظام حقوقي

گستردگي دولت در ايران باعث شده است که شهروندان خواه نا خواه با دولت قراردادهاي کوچک و بزرگي منعقد کنند. بخشي از اين قراردادها تحت عنوان قراردادهاي اداري شناسايي مي شوند و دولتي بودن يک طرف رابطه باعث مي‌شود که شرايط و تشريفات خاصي بر اين قراردادها حکومت کند.
مفهوم سازماني يک قرارداد عبارت است از اينکه تمامي اشخاص اعم از حقيقي يا حقوقي براي به انجام رساندن فعاليت‌هاي مادي اداره عمل کنند. در حقيقت مفهوم سازماني يک قرارداد به معناي آن است که طرفين قرارداد چه کساني هستند که در موضوع بحث، يکي از اشخاص حقوقي حقوق عمومي هستند. ممکن است يکي از طرفين قرارداد، از اشخاص حقوقي حقوق خصوصي باشند، با اين حال قرارداد مزبور، اداري تلقي شود. اين وضع زماني موضوعيت دارد که قرارداد گفته‌شده به حساب اداره منعقد شود.
دکتر محمدجواد رضايي‌زاده
منبع : روزنامه حمايت - دوشنبه - 13/3/1392/س

برچسب‌ها: قراردادهاي اداري , قانون استخدام كشوري , نرخ عدالت

ادامه مطلب
تاريخ : | ۷ ب.ظ | نویسنده : محمد علی جنیدی |

شرايط تفسير قانوني

نيمه ارديبهشت‌ماه امسال مجلس شوراي اسلامي قانوني به تصويب رساند که با ديگر قوانين مصوب مجلس تفاوت‌هايي داشت؛ اين قانون با عنوان «قانون تفسير جزء (۱) بند (ب) تبصره (۲) ماده (۷۶) قانون تامين اجتماعي» به تصويب رسيد. ويژگي که اين قانون را متمايز کرده است، تفسيري بودن آن است؛ يعني اين قانون مستقلا قانون مجزايي نيست، بلکه تفسير قانوني است که قبلا به تصويب رسيده است. تفسير قانون در شرايط خاصي ضرورت پيدا مي‌کند و انواع مختلفي دارد قانوني که مجلس تصويب کرده است ذيل عنوان تفسير قانوني قرار مي‌گيرد.
مفهوم تفسير
تفسير يک معني لغوي دارد که به معناي برگرفتن چهره، کنار زدن پوشش، نماياندن و آشکار ساختن، روشن کردن و توضيح دادن است. همچنين در لغت به معناي کشف کردن ابهام، توضيح معناي کلمه و بيان شأن نزول و غيره آمده است. تفسير از لحاظ مفهومي نيز معاني مختلفي دارد که بي‌ارتباط با معني لغوي آن نيست. در مفهوم به معناي شرح و بسط دادن، توضيح دادن کلام، کشف مراد و منظور مقنن آمده است. خود تفسير انواع و اقسامي دارد. روزگاري تفسير تاريخي در ميان انواع تفسير رواج بيشتري داشت. ايرادهايي هم به اين نوع تفسير وارد است. نوع ديگر، تفسير تحت‌اللفظي يا لفظي است که بيشتر به خود لغت مي‌پردازد. همچنين تفسير منطقي، اصولي و تفسير مکتب تحققي از انواع ديگر تفسير است. تفسير به اعتبار مرجع و شيوه تفسير قابل تقسيم است. همچنين تفسير به اعتبار اينکه قانون عادي يا قانون اساسي است يا قانون ماهوي يا شکلي است، متفاوت است.
منبع : روزنامه حمايت - پنجشنبه - 9/3/1392/س

موضوعات مرتبط: مقالات حقوقی
برچسب‌ها: تفسیر قانونی , تفسير قرارداد , تفسيرعادلانه , تفاوت نسخ و تخصيص

ادامه مطلب
تاريخ : | ۱۱ ب.ظ | نویسنده : محمد علی جنیدی |

معرفی کتاب : صلاحیت تخییری

جایی که قانون پایان پذیرد،
 صلاحدید آغاز میشود
دیویس

مقدمه : 

«دکترین صلاحیت تخییری» هستة اصلی و مغفول بسیاری از موضوعات حقوق اداری مدرن است و با ویژگی بنیادین «پیچیدگی» و «ظرافت» توصیف می گردد. به بیان واضح‌تر، صلاحیت تخییری مقامات قوة مجریه در حقوق اداری حاکی از یک وضعیت «متناقض نما» است. از طرفی آموزه های کلاسیک حقوق اداری به دلایل حقوق بشری، الزامات قانون‌مداری و حاکمیت قانون و همچنین تضمین نظم اداری، با اعطای صلاحیت تخییری گسترده به مقامات اداری در تعارض اند (رویکرد حداقلی) و از طرف دیگر برای اجرای مطلوب، سریع و مناسب امور عمومی،حقوق اداری ناچار است اختیارات گزینشی را برای مدیران دولتی شناسایی نماید.(رویکرد حداکثری)

در واقع حقوق اداري از جهتی میخواهد صلاحیتهاي مدیران اجرایی را مشخص، معین و قانونمند نماید (نگاه بسته) و از جهت دیگر میخواهد این صلاحیت ها را براي اجراي اقتضائات اداري و الزام   گسترش دهد(نگاه باز)...

نویسنده : دکتر علی مشهدی

برای دریافت متن کتاب روی ادامه مطلب ... کلیک کنید 


موضوعات مرتبط: معرفی کتب حقوقی
برچسب‌ها: صلاحیت تخییری , نرخ عدالت

ادامه مطلب
تاريخ : | ۸ ب.ظ | نویسنده : محمد علی جنیدی |

مصوبه ای علیه محیط زیست و منابع طبیعی

هركجا هرچه مي خواهيد بسازيد، مجوز ‌تغيير كاربري هم لازم نيست!
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ديروز در جلسه بررسي لايحه بودجه دولت در سال 1392 همه آنچه را كه دولت در تخريب محيط زيست كم گذاشته بود تكميل كردند. روز گذشته بند الحاقي 63 لايحه بودجه در حالي به تصويب نمايندگان مجلس رسيد كه به موجب آن از اين پس هر كس مي تواند در خارج از حريم شهرها و روستاها و در هر نقطه اي كه اراده كرد بدون دريافت مجوز تغيير كاربري، براي احداث گلخانه،‌ دامداري،‌ مرغداري،‌مزارع پرورش ماهي و ساير واحدهاي توليدي ‌كشاورزي و صنعتي و معدني اقدام كند.
 به نقل از : پایگاه خبری فضای سبز و محیط زیست ایران 

موضوعات مرتبط: مقالات حقوقی ، اخبار حقوقی
برچسب‌ها: حقوق محیط زیست , ابطال قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات , نرخ عدالت

ادامه مطلب
تاريخ : | ۵ ب.ظ | نویسنده : محمد علی جنیدی |

آیین نامه اجرایی قانون نظارت بر رفتار قضات

شماره۱۰۰/۱۰۴۴۹/۹۰۰۰ ۳۰/۲/۱۳۹۲

جناب آقای سینجلی جاسبی

رئیس محترم هیأت مدیره و مدیرعامل روزنامه رسمی کشور

تصویر آیین‌نامه اجرایی شماره ۱۰۰/۱۰۴۳۶/۹۰۰۰ مورخ ۳۰/۲/۱۳۹۲ ریاست محترم قوه قضائیه درخصوص «قانون نظارت بر رفتار قضات» جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال می‌گردد. 
مدیرکل دبیرخانه قوه قضائیه ـ محسن محدث
منبع : روزنامه رسمی

موضوعات مرتبط: اخبار حقوقی
برچسب‌ها: قانون نظارت بر رفتار قضات , نرخ عدالت

ادامه مطلب
تاريخ : | ۳ ب.ظ | نویسنده : محمد علی جنیدی |

دکتر هاشمی : رئیس‌جمهور باید با قانون اساسی آشنایی داشته باشد

دکتر محمد هاشمی در مصاجبه ای با ایسنا اظهار کرد:  
در جامعه‌ای که قانون حاکم است، جهل به قانون رافع مسوولیت نیست؛ بنابراین علاوه بر رییس‌جمهور، همه مردم نیز باید با قوانین آشنا باشند.
رییس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است و اداره امور کشور طبق قانون اساسی بر عهده وی است؛ بنابراین رییس‌جمهور باید با کمک همراهان و مشاوران خود به اصول مندرج در قانون اساسی اشراف کامل داشته باشد.
منبع : Isna.ir 

موضوعات مرتبط: اخبار حقوقی

ادامه مطلب
تاريخ : | ۷ ب.ظ | نویسنده : محمد علی جنیدی |

بررسی حقوقی موانع الزام مستاجر به تخليه مورد اجاره

اختلافات موجر و مستاجر در اشکال مختلفي به دادگاه وارد مي‌شود. يکي از مصاديق اختلاف ميان مالک و مستاجر، اختلافات مربوط به تخليه ملک است. گاهي با وجود پايان مدت اجاره، مستاجر از خالي کردن ملک خودداري مي‌کند؛ در اين صورت مالک راهي جز مراجعه به دادگاه ندارد.
اما اينکه چطور مي‌توان مستاجر را مجبور به تخليه کرد، موضوعي است که در ادامه مطلب در قالب تحليل يک پرونده قضايي بررسي خواهيم کرد.
منبع : روزنامه حمايت - سه شنبه - 31/2/1392/س

موضوعات مرتبط: مقالات حقوقی ، آراء قضایی
برچسب‌ها: الزام مستاجر به تخليه مورد اجاره , نرخ عدالت

ادامه مطلب
تاريخ : | ۳ ب.ظ | نویسنده : محمد علی جنیدی |

حدود صلاحیت قوه مجریه در اعمال اصل 147 قانون اساسی

حدود صلاحیت قوه مجریه در استفاده از افراد و تجهیزات فنی ارتش در زمان صلح
متعاقب دورۀ مدرنیزاسیون، یکی از واژه هایی که در عرصۀ نظر مهجور واقع شد و به یکی از پدیده های مطرود حیات عملی نیز تبدیل شد، مقولۀ نیروی انسانی بود. با این وصف، از یک سو به دلیل پیچیدگی ماشین آلات صنعتی و نیاز مبرم به نیروی کار متخصص و از سوی دیگر به دلیل ظهور دولت مدرن بروکراتیک، دیری نپایید که نیروی کار متخصص و ارزان جای شایسته و بایستۀ خود را بازیافت. در همین راستا، اصل یکصد و چهل و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعلام می دارد: «‎‎‎‎‎دولت‏ باید در زمان‏ صلح‏ از افراد و تجهیزات‏ فنی‏ ارتش‏ در کارهای‏ امدادی‏، آموزشی‏، تولیدی‏ و جهاد سازندگی‏، با رعایت‏ کامل‏ موازین‏ عدل‏ اسلامی‏ استفاده‏ کند در حدی‏ که‏ به‏ آمادگی‏ رزمی‏ آسیبی‏ وارد نیاید».
با نگاهی به اصل فوق ملاحظه خواهیم کرد که این اصل هم بیانگر صلاحیت اجرایی قوۀ مجریه در امور امدادی، آموزشی، تولیدی و جهاد سازندگی با کمک ارتش است و هم بیانگر صلاحیت ارتش در انجام امور مذکور به درخواست دولت. با وجود این، می توان گفت صلاحیت مقرر در اصل یکصد و چهل و هفتم برای ارتش، نوعی صلاحیت تبعی است. بدین توضیح که، این دولت است که اصالتاً دارای صلاحیت امور اجرایی از قبیل امور امدادی، آموزشی، تولیدی و جهاد سازندگی است و همانگونه که اصل مذکور نیز مقرر داشته، پس از درخواست دولت است که ارتش افراد و تجهیزات فنی خود را در اختیار دولت قرار میدهد.
نویسنده : آزاد رضایی
کارشناس ارشد حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبایی

موضوعات مرتبط: مقالات حقوقی
برچسب‌ها: بررسی اصل ۱۴۷ قانون اساسی , حدود صلاحیت قوه مجریه , نرخ عدالت

ادامه مطلب
تاريخ : | ۱۰ ب.ظ | نویسنده : محمد علی جنیدی |
<< مطالب جدیدتر         مطالب قدیمی‌تر >>


.: Weblog Themes By SlideTheme :.